01. červen 2018

Mějte stres pod kontrolou

Prakticky každý den se ocitneme hned v několika situacích, které v nás vyvolávají stres. A to nejen pozitivní, který nás pobídne k lepším výkonům nebo rychlejšímu rozhodování, ale bohužel také stres negativní. Některé situace jsou nahodilé, jiné se opakují, jsou situace, se kterými nám nezbývá než se vyrovnat, ale naopak také ty, kterým dokážeme předejít.

Stres je fyziologická reakce na dění okolo nás. Zatímco pozitivní stres doprovází vylučování adrenalinu, negativní je spojen především s vylučováním kortizolu, který člověka utlumuje, způsobuje mu návaly úzkosti, slabosti a pocení. Dlouhodobé působení stresu má přímý vliv na chátrání organismu, snižuje funkci imunitního systému a způsobuje řadu méně i více závažných zdravotních komplikací:

  • vyšší riziko depresí a vznik psychických poruch,
  • problémy s pamětí a učením,
  • nižší hustota kostí,
  • oslabený imunitní systém,
  • vyšší krevní tlak a cholesterol,
  • vyšší riziko kardiovaskulárních onemocnění.
Obrázek

Jak říct stresu ne

Každý z nás prožívá stresové situace svým způsobem a co jednoho člověka nerozhodí, může druhému zapříčinit nepříjemné chvíle. Abychom stresu nepodléhali, je důležité si vytvořit systém technik, kterými dokážeme proti stresu bojovat. Ať už v podobě dlouhodobé prevence nebo přímo v danou chvíli, kdy jsme se ve stresové situaci již ocitli.

Na stresovou situaci tělo reaguje ve třech fázích: poplachem, vzpourou a vyčerpáním. V poplašné fázi organismus mobilizuje, zvyšuje se krevní tlak, srdeční tep, zrychluje se dýchání, zvýší se vylučování potu, krev z oblasti trávicích orgánů se přesouvá do svalů. Ve fázi rezistence organismus bojuje proti stresorům a snaží se na ně adaptovat nebo je zdolat. Při fázi vyčerpání tělo stresu podléhá, což může vést k apatii, depresi, rezignaci a někdy dokonce smrti. Kromě hysterie, paniky, hněvu, pláče, podrážděnosti, nervozity, trémy či neschopnosti reagovat rozvážně, je stres zodpovědný i za oslabení imunitního systému.

Antistresové techniky

Cílem je vyhnout se poplašné reakce těla, aby nenastala situace ohrožující naše zdraví. Stresovou reakci lze zastavit například těmito kroky:

1
Zhluboka
dýchejte do břicha

Můžete vyzkoušet cvičení 6–3–6–3: nádech na 6 dob, zadržení dechu na 3 doby, výdech na 6 dob, zadržení dechu na 3 doby.

Zhluboka dýchejte do břicha
Zasmějte se tomu, co se děje
2
Zasmějte se
tomu, co se děje
3
Podívejte se
na situaci
z jiného úhlu
Podívejte se na situaci z jiného úhlu
Poraďte se s někým nezainteresovaným
4
Poraďte se s někým
nezainteresovaným

Stresu je nejlépe předcházet

Ideální cestou, jak se stresem bojovat, je mu předcházet. Být v takové psychické pohodě, že nás jen tak něco nerozhází a tělo udržovat v kondici, aby ho stresory příliš neovlivňovaly.

A co k tomu pomůže?

Jóga
a meditace

Soustředění se na dýchání a zahnání poletujících myšlenek dokáže uklidnit a zregenerovat tělo i mysl. Záleží na vás, jestli vám budou příjemné společné lekce jógy nebo samostatná meditace

Jakýkoliv pohyb, ze kterého budete mít radost, vám nejen posílí kondici a imunitu, ale také vyčistí hlavu a vykouzlí úsměv na rtech.

Fyzická
aktivita

Pobyt
v přírodě

Čerstvý vzduch a odtržení se od monitorů a moderních technologií jsou pro psychickou hygienu velmi důležité.

Najděte si optimální počet hodin spánku, po kterém s probudíte osvěžení, nespěte dlouhodobě méně než 6 hodin.

Dostatek
spánku

Vyvážená
strava

Zařazujte do jídelníčku vyvážený poměr makroživin: sacharidů, tuků a bílkovin. Konzumujte dostatek ovoce a zeleniny, vitamínů. Pestrá strava je pro silnou imunitu důležitým základem. Pokud nedokážete některé látky přijímat ze stravy nebo v nějakém období potřebujete posílit imunitu, řešením jsou doplňky stravy, jako například Ovosan.

Na vše se snažte dívat z té světlé stránky, nebojte se neúspěchu a naučte se netrápit se věcmi, které neovlivníte.

Pozitivní
přístup

Soubory cookies nám pomáhají poskytovat, chránit a zlepšovat naše služby. Prohlížením tohoto webu s jejich používáním souhlasíte. Další informace