Imunitní systém určuje kvalitu našeho života | JAK NA RAKOVINU
14. červen 2018

Imunitní systém určuje kvalitu našeho života

Imunitní systém neboli obranyschopnost těla má za cíl ochránit náš organismus (naše buňky, tkáně, orgány) před napadením cizími látkami, které vyhodnotí jako nebezpečné a ohrožující. Pokud jeho bariéry nezafungují, je to on, kdo spustí příslušné mechanismy na identifikaci agresora a zvolí nejvhodnější způsob jeho likvidace. Někdy je však naše tělo tak oslabeno, že nefunguje správně. Jak jeho funkci podpořit?

Imunita není jen jedna

Imunita V našem těle není jen pasivním obráncem, je to inteligentní systém, který se během našeho života aktivně vyvíjí. Imunita se skládá ze dvou částí, které se vzájemně doplňují:

Nespecifická imunita je vrozená schopnost těla rozpoznat patogen a zahájit účinnou obranu. Při nespecifické imunitě hrají hlavní roli sliznice a kůže, což jsou přirozené mechanické bariéry zabraňující průniku nebezpečných látek do těla. A dále pak také žaludeční šťávy či fagocyty, což jsou buňky se schopností pohlcovat velké pevné částice z okolního prostředí přes membránu. V lidském těle jsou to především bílé krvinky.

Specifická imunita se do procesu obrany obvykle zapojí o něco později. Tato imunita má na rozdíl od nespecifické imunity paměť. To znamená, že pokud se v budoucnu potkáte se stejnou nemocí (stejným antigenem), jsou okamžitě vytvořeny příslušné protilátky. Hlavními aktéry jsou T-lymfocyty a B-lymfocyty.

Oslabený imunitní systém

Oslabení imunitního systému se zpočátku projevuje nenápadně. Pocítíte slabost, únavu, nespecifické bolesti, nadýmání či nechutenství. Pakliže tyto příznaky ignorujete, oslabení organismu pokračuje a naše tělo začne opakovaně prohrávat boj s virovými a následně bakteriálními infekcemi (rýma, chřipka, angína, záněty očí, plic apod.).

S dlouhodobě oslabeným imunitním systémem a chronickými záněty může docházet k poškození buněk a člověk má větší náchylnost k nemocem i ke vzniku nádorových onemocnění.

Nesprávně fungující imunitní systém se projevuje i tím, že napadá vlastní buňky a likviduje je. Tomuto onemocnění se říká autoimunitní.

Hlavní faktory snižující obranyschopnost těla

  • nepravidelné a nevhodné stravování, konzumace jídla ve spěchu
  • nedostatek spánku
  • dlouhodobé vystavení stresu
  • dlouhodobé emoční vypětí
  • kouření a alkohol
  • některé léky proti bolesti a antibiotika
  • nedostatečná rekonvalescence po nemoci

Jak podpořit imunitní systém

1. Kvalitní strava a dostatek vody

Nejjednodušším způsobem, jak udržovat imunitní systém ve správné formě je dodržování pravidel zdravého stravování. Kvalitní potravou poskytujeme tělu pevný základ a navíc ho nezatěžujeme odbouráváním zdraví škodlivých látek ve stravě. S kvalitní stravou získáváme více živin a máme tedy i více energie.

2. Pohyb

Velmi důležitý je pro náš život také pohyb, ideálně na čerstvém vzduchu. Je samozřejmě nutné přihlédnout k věku i aktuálnímu zdravotnímu stavu. Zatímco starší ročníky si vystačí s procházkami, mladší by měly vyrazit na kolo, na plavání, zacvičit si a třeba místo výtahu používat schody.

3. Dostatek vitamínů, minerálů a dalších zdraví prospěšných látek

Zatímco dříve bylo možné většinu zdraví prospěšných látek získat ze stravy, dnes je situace poněkud obtížnější. Proto je dobré využít potravinových doplňků, které imunitní systém podporují a pomáhají regenerovat i poškozené buňky.

4. Pravidelné očistné kůry

Nemusí se jednat nutně o půst, ale o omezení těžko stravitelných potravin (červené maso, káva, sladkosti, mléčné výrobky a potraviny z bílé mouky). Očistnou kúrou může být i sauna či speciální masáž.

5. Odpočinek a režim

Velmi posilující je pravidelnost režimu (například vstávat a jíst v určité hodiny). Spánek by měl být dostatečně dlouhý, v noci a v zatemněné místnosti.

6. Zdravá střeva

Naši imunitu významně podpoří i zdravá střevní sliznice (resp. její zdravá propustnost). V tenkém střevě se totiž do krve dostávají živiny z potravy. Pakliže jsou spoje uvolněné, dostávají se do těla i látky škodlivé, čímž se aktivuje imunitní systém a vzniká zánět, který přechází často do chronického. Střevům pomůže dostatek vlákniny, pitný režim a pohyb.

Soubory cookies nám pomáhají poskytovat, chránit a zlepšovat naše služby. Prohlížením tohoto webu s jejich používáním souhlasíte. Další informace