17. 2. 2020

Jak na stres: Najděte své psychické uvolnění

Spolu s rakovinou vstupuje do života nemocného a jeho nejbližších řada nových emocí, případně se mnohé zintenzivní. Vážná nemoc, která člověka navíc přímo ohrožuje na životě, je v psychologickém žebříčku považována za jeden z nejtěžších stresorů. Ulevit své psychice je další z kroků, který pomáhá zvládnout stres.

Dýchejte hluboce

Většina z nás během svého života zapomněla dýchat. Ano, myslíme to vážně. Obvykle přijímáme jen tolik kyslíku, aby náš organismus nezkolaboval. Spolu se stresem se situace ještě zhoršuje. Dýcháme povrchně a navíc se jakoby dovnitř hroutí i náš postoj. První pomocí při stresovém ataku je tedy se narovnat a nadechnout. Uvědomte si svůj hrudník (vpředu, vzadu, do stran, ale i dolů do bránice a nahoru pod klíční kosti). Jakmile si tuto oblast osaháte, sledujte dechové pohyby i dál v těle (podbřišek, lopatky, hlava…). Díky okysličení organismu a jakémsi poodstoupení od situace možná přijdou řešení, která jste dříve neviděli. O dýchání jsme podrobněji psali již v článku Recept na uvolnění si nosíme s sebou.

Meditujte západním stylem

Samotný význam slova je zklidnění mysli. A pozor, nejde o její vypnutí! Ať si ezoterické nauky říkají cokoli, mysl pro běžné fungování potřebujeme. Jen je třeba ji usměrnit. A právě k tomu je vhodná meditace. Meditace nám totiž umožní si zvědomit sebe a činí tak prostřednictvím některé z technik. Ano, meditačních technik je mnoho. U některých se sedí, u jiných leží, další jsou v pohybu. Meditací může být i obyčejné loupání brambor, sázení květin, poslech oblíbené hudby a nebo ruční mytí auta. Meditace má vždy jedno společné – pozorujeme bez toho, aniž bychom situaci vyhodnocovali. Jednoduše „jen jsme“.

Buďte tvořiví

Jednou z metod, která naší psychice výrazně ulevuje od stresu jsou omalovánky. Doporučuje se začít pracovat s mandalami, které mají pevný střed, jsou pravidelné/symetrické a mají jasné ohraničení. Člověku to dává pocit bezpečí. Pracujte zpočátku klidně jen s jednou barvou v různých odstínech.

Se zvládáním rakoviny může pomoci i arteterapie, to znamená vyjádření svých vnitřních pocitů pomocí tvorby. Obrazy nemusí být „hezké“, jde spíše o formu uvolnění, kdy se vnitřní pochody otisknou prostřednictvím malování do papíru. S těmito obrazy se nedoporučuje spát v jedné místnosti.

Milujete-li manuální práci, vyšívejte, háčkujte, vyřezávejte, lepte papírové modely. Prostě tvořte. Soustředěním se na činnost, která vás naplňuje uvolňujete svou mysl a odlehčujete své psychice.

Provoňte svou domácnost

Velkou pomoc při zvládání stresu mají také vůně. Ostatně, věnuje se jim celý obor zvaný aromaterapie. Využít můžete buď aromalampy nebo difuzéru, kam do vody nakapete malé množství (obvykle do 5 kapek) éterického oleje. A které se v boji proti stresu používají nejvíc?

  • levandule – uvolňuje a podporuje klidný spánek (lze použít i v sušené formě do pytlíčku a dát si jej třeba pod polštář nebo do prádla)
  • růže – zlepšuje náladu a pomáhá s nespavostí
  • bergamot – pomáhá s lítostivými stavy i při panických atakách
  • máta peprná – pomocník při nervovém vyčerpání a odbourává dopady stresu
  • cypřiš – pomáhá s úzkostmi

Vonné svíčky ze supermarketů se zpravidla nedoporučují, neboť mohou svým chemickým složením spíše dráždit.

Psychickému uvolnění pomůže také smích, který dle vědeckých studií prý přispívá i k posílení imunitního systému. Naši psychiku však podpoří také odpočinek, nepodceňujte tedy únavu! Právě ta je jedním z vedlejších účinků standardní onkologické léčby.

Facebook

Nejnovější články

Lidé s rakovinou by o sebe měli pečovat dvojnásob

Mezi jeden z faktorů vzniku rakoviny patří i dlouhodobě oslabený imunitní systém.

Prevence je důležitá zejména u lidí, kteří rakovinou prošli

Vždy záleží na typu rakoviny, způsobu léčby, snášenlivost léčby, zdravotním stavu, věku i životní situaci...

Jak podpořit imunitu v době koronaviru

Existuje také řada běžných potravin, případně koření či bylin, které obsahují účinné látky, jež mají antivirový, případně protizánětlivý účinek.