3. 2. 2020

Jak na stres: Pečujte o své tělo

Stres je jedním významných faktorů, které zvyšují riziko vzniku řady nemocí, a to včetně rakoviny. Jedním z důvodů je, že pokud nejsou stresové hormony z těla vyplaveny, zůstávají zde a negativně ovlivňují činnost orgánů či procesů v těle. Situaci navíc komplikuje fakt, že zpravidla nečelíme jen jednomu stresujícímu tlaku, ale rovnou několika najednou. Jednou z cest, jak z toho ven je začít pečovat o své tělo. Jak na to?

Stres ovlivňuje náš postoj

Vedle řady zdravotních obtíží se stres projevuje také výraznou ztuhlostí těla (hlavně v obličeji, za krkem a v oblasti ramen). Spolu se změněným svalovým napětím však dochází i ke změně postoje. Pohyb často přizpůsobíme ztuhlosti, čímž pokřivíme i své pohybové návyky a mohou následovat další fyzické komplikace (bolesti hlavy, problémy se spánkem, sexuální potíže). Cestou tedy není uhnout, ale uvolnit. Právě uvolnění je jednou z cest, jak zmírnit či eliminovat i dopady stresu. Jakmile se nám podaří uvolnit tělo, pocítíme také úlevu na psychické rovině.

Objevujte své tělo

Kdy jste se naposledy pohladili po ruce, namasírovali si prsty na nohou a nebo objevovali intimnější partie? Jsme zvyklí brát tělo jako samozřejmost, ale i ono potřebuje naši pozornost a péči. Jedním z příznaků stresu je i ztuhlost těla, zařaďte tedy do svého denního režimu pár uvolňujících technik:

  1. Pořiďte si masážní míčky (či jemné ježky nebo válce), které stimulují prokrvení pokožky i naši citlivost. Navíc uvolňují ztuhlé fascie (jakýsi obal našich svalů, který dává impulz k samotnému pohybu). Fyzické uvolnění skvěle pomáhá v boji se stresem.
  2. Pravidelně si masírujte obličej. Zkuste i obličejovou jógu.
  3. Hýbejte očima. Pohybem očí se stimulují i různá centra našeho mozku a překvapivě i různé svalové skupiny v těle, například svaly za krkem.
  4. Dotýkejte se těla – jemnými krouživými pohyby promasírujte ruce, nohy, hlavu (včetně vlasové části) a nebo i podbřišek, hrudník, oblast kyčlí, ušní lalůčky či konečky prstů
  5. Zařaďte protahovací cviky kdykoli si vzpomenete.

Začněte cvičit jógu

Východní kultury využívají k uvolnění těla a mysli různé techniky. Jedná se zpravidla o sestavy cviků a poloh, které jsou prováděny v určitém pořadí a vědomě pracují s dechem. Mají za cíl jediné: prostřednictvím těla posílit i psychickou stránku. Jednou z metod, která je vhodná i pro onkologicky nemocné je jóga. Její výhoda tkví v tom, že lze využít různých pomůcek (podložek, gumiček, šátků) a pozice upravit podle momentální fyzické kondice. O tom, že jóga má výrazný vliv na zmírnění dopadů stresu hovoří i řada vědeckých studií.

Milujte se

Skvělou metodou, jak dopady stresu zmírnit je milování či mazlení se s partnerem. Během sexu se totiž vyplavuje řada hormonů (např. endorfiny), které ty stresové (zejména kortizol) dokáží eliminovat. Intimní sblížení navíc podporuje i psychickou stránku (podporuje sebevědomí a navozuje pocit blaženosti).

Vyrazte do přírody

Jednou z variant, jak se zbavit stresu je turistika. Protože však člověk s rakovinou neoplývá přebytkem sil, je takováto akce spíš dalším stresorem než pomocí. Jenže příroda má co nabídnou, i když v nohách neucítíte dvě desítky kilometrů. Dovolte si jednou nedělat v přírodě nic konkrétního. Vyrazte jen tak do lesa, bez cíle. Vezměte si třeba i karimatku, najděte si své místo a zde seďte a pozorujte okolí. Podle některých studií už 20minutový pobyt venku zlepší náladu, zmírní úzkosti i dopady stresu a navíc posílí pocity štěstí.

Facebook

Nejnovější články

Lidé s rakovinou by o sebe měli pečovat dvojnásob

Mezi jeden z faktorů vzniku rakoviny patří i dlouhodobě oslabený imunitní systém.

Prevence je důležitá zejména u lidí, kteří rakovinou prošli

Vždy záleží na typu rakoviny, způsobu léčby, snášenlivost léčby, zdravotním stavu, věku i životní situaci...

Jak podpořit imunitu v době koronaviru

Existuje také řada běžných potravin, případně koření či bylin, které obsahují účinné látky, jež mají antivirový, případně protizánětlivý účinek.