Kvalita života je důležitá. Obzvlášť, když nemoc znovu zaútočí | JAK NA RAKOVINU
05. červen 2019

Kvalita života je důležitá. Obzvlášť, když nemoc znovu zaútočí

Výhra nad rakovinou je pořádný důvod k tomu, začít život brát s nadhledem, humorem, ale i tak trochu vážně. Máte totiž druhou šanci realizovat své sny a touhy, o které jste se báli, že přijdete. Jenže někdy se ta nová cesta trošku zkomplikuje. Nemoc se vrátí. Život však není o jistotách, ale o přijmutí nejistoty, která v něm panuje. Důležité je, abyste navzdory nemoci žili způsobem, který vás naplňuje.

Cesta do hlubin a zpět

Ať už patříte mezi ty, kteří poctivě dodržovali doporučení a nebo ty, kteří se chtěli rychle vrátit do „starého“ života, návrat onkologického onemocnění bývá pro obě skupiny jízdenkou do temnější části osobnosti. Svět jakoby ztratí barvy, hudbu i smích a na chvilku i naději zastíní mraky zoufalství, šoku, lítosti a nebo vzdoru. Je to přirozená reakce, vždyť přeci znovu stojíte tváří tvář smrti. Jenže “tady” to přeci už znáte. Toto místo jste již navštívili, když jste si diagnózu vyslechli poprvé. Nadechněte se a vydejte se vzhůru, do boje. Znovu.

Péče o tělo a intimitu vede k vyšší kvalitě žití

Buďte pozorní ke svému tělu, a to nejen z hlediska zdraví, ale také krásy. Svou kondici můžete podpořit mnoha způsoby: přizpůsobte svému stavu jídelníček, odpočívejte, zvažte užívání doplňků stravy, které pomáhají podpořit imunitu, případně regenerují buňky těla poškozené standardní onkologickou léčbou. Využijte znalostí z předchozího léčebného kolečka a nechte si prostor pro překvapení, že to může být jinak. A třeba i lépe. Najděte si činnosti, které vám dělají fyzicky radost. Může to být masáž a nebo milování s partnerem či partnerkou. Pokud cítíte sexuální touhu, rozhodně ji v sobě nepopírejte. Vždyť tady pořád jste a váš partner či partnerka také. Užijte si objevování, jaké to bude. Hledejte možnosti nikoli překážky.

7 kroků, jak podpořit svou psychiku

  1. Alespoň jednou za den se věnujte něčemu, co vás opravdu baví a co vaši mysl pomůže alespoň na chvíli povznést nad mrak starostí. Zkuste se každý den naučit něco nového.
  2. Choďte na procházky do přírody, pečujte o zahradu, pokud vám to váš zdravotní stav dovoluje. Pomůžete samozřejmě tělu i fyzicky, ale hlavním cílem je objevovat krásu všude kolem sebe. V jednoduchosti a každodennosti. Tu pak najdete i doma při „obyčejných“ denních činnostech. Pocítíte vděčnost, že je můžete zažívat. A tento pocit je velmi odlehčující.
  3. Zpívejte. Zapomeňte na to, že přeci nemůžete! Naopak. Posilujte své plíce, jsou prý domovem naší radosti. A radost přináší optimismus a naději. Klidně to spojte s tancem či meditací (například zpíváním manter).
  4. Ženy, pečujte o sebe i v nemoci. Namalujte si oční linky, řasy a dovolte si rtěnku. Oblékněte si šaty místo pyžama. Najednou na vás bude koukat někdo jiný a vy si vzpomenete, že existuje i jiné vaše já. A vy ho pořád žijete, jen se někam na chvíli ukrylo.
  5. Muži, jste pořád muži, i když vaše tělo momentálně sužuje nemoc. Pohlédněte, co jste již vykonali. Napište si (abyste to skutečně viděli), co jsou vaše kvality. Uvidíte, že jich není málo.
  6. Narovnejte záda, kdykoli si vzpomenete.Bude se vám i lépe dýchat.
  7. Svého vnitřního kritika a strašitele pošlete na dovolenou. Soustřeďte se na přínosy, které vám prožité situace přináší. Není třeba zapomenout na to bolestivé, ale je potřeba to nechat v místě a čase, kam to patří.

Nenechte si vzít život sebe-lítostí

Můžete se samozřejmě zlobit či litovat, že nemáte šanci pokračovat ve svém životě způsobem, jaký jste si představovali, ale to vás k němu nepřiblíží. Najděte způsob, jak by šly vaše sny realizovat právě teď. Třeba to lze pomaleji a nebo jinou cestou. Vaše priority protřídil pravděpodobně už první boj s nemocí, v této fázi se vše stane ještě ostřejší. Dovolte si žít tak, jak to teď je možné. Nelitujte se. Neodkládejte věci na potom. Časem zjistíte, že místo lítosti a strachu pociťujete klid. Před vámi už totiž nejsou nedokončené úkoly, ale radost a překvapení, že máte ještě jeden den. A vy ho můžete prožít.

Soubory cookies nám pomáhají poskytovat, chránit a zlepšovat naše služby. Prohlížením tohoto webu s jejich používáním souhlasíte. Další informace