14. září 2020

Pozor na podzimní smutek i ochlazení

Roční rytmy nejsou proti nám

Krása ročních období tkví v tom, že jsou pokaždé jedinečné, a navíc se pravidelně opakují. Stejně jako po jaru přijde léto, pak podzim a zima, aby se znovu vrátilo jaro, i náš život si žije svým rytmem a cykly. Pokud máte pocit, že se momentálně nacházíte v těžkém životním období, vězte, že i to má svůj konec. Cílem však není „nepohodlné“ období proběhnout se zavřenýma očima, ale být pozorní k tomu, co nám ukazuje. Každé roční období je totiž krásné svým unikátním způsobem. I za zdánlivou šedí podzimních dnů můžete najít romantická mlžná zákoutí, oceníte každý paprsek světla a uvidíte třeba i sílu barev. Roční období nelze srovnávat, protože jsou zkrátka v jiné kvalitě. I naše životní období, navzdory nemoci, může nést prvky spokojenosti a vy si i „díky“ nemoci můžete všimnout darů, které máte.

Pozor na stres i smutek, oslabuje imunitu

Ačkoli je smutek a melancholie přirozenou součástí naší emoční výbavy, neměla by se stát vládnoucím prvkem. Podzim náš organismus přirozeně vede ke zpomalení, ukládání zásob (na zimu) a bilancování. Rozhodně by se však neměl stát záminkou, jak nastoupit na tobogán k depresi, úzkostem a lítostivosti. Dopřejte si čas vzpomenout si na uplynulé měsíce a případně vyhodnotit dosavadní kroky. Nikoli však známkováním jako ve škole (povedlo–nepovedlo), ale přistupujte k nim jako k výukovému materiálu. Co vás vaše rozhodnutí/činy naučily, o jakém směru jste se přesvědčili, že vám neprospívá apod. Pakliže se usadíte ve smutku a melancholii, vaše tělo začne tvořit patřičný chemický koktejl, což následně může vést i k oslabení vašeho těla a imunity.

Zdravá imunita zkrotí i naše emoce

Emoční stav má velký vliv na naši imunitu, jakýkoli extrém, který trvá „příliš“ dlouho přináší i negativní dopady. Dlouhodobě oslabený imunitní systém (ať už chronickým zánětem, stresem, genetickou predispozicí či jinou nemocí) může být spolufaktorem vzniku rakoviny, případně vést k jejímu návratu (recidivě). Na druhou stranu fungující tělo může „zkrotit“ i naše emoce. Svou imunitu je dobré podpořit nejen vhodnou stravou (podporuje zdravý střevní mikrobiom, jež je považován za „srdce“ imunity), ale také pohybem a pravidelným odpočinkem. V podzimních měsících se vyplatí zařazovat tzv. „zahřívací“ potraviny, jež v těle udržují teplo. Jsou jimi například dýně, luštěniny, silné vývary (masové i zeleninové), obilné kaše, ryby, ořechy, naklíčená semena, růžičková kapusta a z koření například skořice, koriandr, hřebíček, pepř nebo zázvor.

První pomoc: Příroda a prostor nad hlavou

Příroda je největší léčitelkou. Využívejte jakékoli možnosti vyrazit ven, ať už to bude do městského parku nebo (malou) procházku lesem. Nejde o počet kilometrů, jde o upnutí pozornosti jiným směrem, než je vaše nemoc. Inspirujte se tím, co vám příroda ukazuje. Jak ona se vypořádává s podzimem. Jak se připravuje na zimní spánek? Co jí umožní, aby na jaře mohla znovu vyrašit v novosti? Dovolte si tedy i vy si odpočívat a soustředit se na vlastní potřeby. Co potřebujete teď? A jaký krok pro to můžete už teď udělat? Pokud vám váš zdravotní stav nedovoluje vycházet ven, alespoň pravidelně větrejte, ideálně se alespoň na chvilku i jemně vykloňte z okna. Prostor nad hlavou nám totiž ukazuje, že existuje i svět venku, mimo naši nemoc.

Soubory cookies nám pomáhají poskytovat, chránit a zlepšovat naše služby. Prohlížením tohoto webu s jejich používáním souhlasíte. Další informace