Boj s rakovinou – jak ho vyhrát a snížit riziko návratu

Poradíme vám, jak čelit hrozivé diagnóze a také, jak se chovat ke svému organismu, aby měl váš boj s rakovinou šťastný konec a nemoc se jen tak nemohla vrátit.

boj s rakovinou

Rakovina ukazuje naši smrtelnost

Jedním z hlavních důvodů, proč na onkologická onemocnění reagujeme tak silnými emocemi, jako je strach, úzkost a obava, je fakt, že nám rakovina – leckdy poprvé v životě – nastaví zrcadlo smrtelnosti. Někde vzadu v hlavě sice víme, že žít navěky nebudeme, nicméně skutečnost, že se ono navěky smrskne na kratší dobu, než jsme původně předpokládali, je šok! Smrt tu však s námi je a neodchází na dovolenou ani když jsme zdraví. Jen jsme na ni možná trochu pozapomněli a spolu s vážnou nemocí ji najednou vidíme.

Co nám může pomoci vyhrát boj s rakovinou

Naše západní společnost sice gramaticky pracuje se třemi časy, ale v životě se zaměřuje zejména na minulost a budoucnost. Minulost reprezentuje jakousi databázi našich znalostí, zkušeností a prožitků a budoucnost znamená plánování. Jenže právě zde je kámen úrazu. Plánovat s onkologickou diagnózou se nám nechce a zkušenosti z minulosti nemáme žádné. Zbývá tedy spolehnout se na přítomnost. K tomu, abychom se dokázali lépe soustředit na přítomnost, nám může pomoci několik osvědčených technik: 

  • Meditace. Jakmile se ocitneme pod palbou vlastních myšlenek, bývá výsledkem naprostý zmatek a přepětí nervového systému s únavou navrch. Jestliže se právě toto odehrává ve vaší hlavě, zastavte se, zklidněte mysl a učte se své myšlenky cíleně vypínat. 
  • Dýchání. Existuje řada dechových technik, které nám umožňují poodstoupit od svých myšlenek a uvědomit si své tělo, potřeby a současnost. V případě napětí, strachu nebo zlosti, začněte dýchat do břicha. Svou mysl soustřeďte pouze na místa, kudy prochází váš dech, nic jiného by se do ní nemělo vkrádat. Jakmile se vám podaří prohloubit dech, ustoupí i stresové reakce.
  • Naslouchejte svému tělu. Vnímejte své tělo a pokud se právě cítí unavené, dejte mu, co potřebuje, tedy odpočinek. Pokud máte na něco chuť, dejte si to. Z ničeho se neobviňujte, nalézejte nová řešení, snažte se maximálně plnit potřeby svého těla a radujte se z každodenních maličkostí. 
  • Pohyb – většina východních nauk zklidňuje mysl prostřednictvím pohybových aktivit, jako je jóga, tai chi, čchi kung apod. Naše pozornost přejde z mysli do tělesnosti a my se odpoutáme od stresujících pocitů. Pokud nemáte východní techniky v oblibě, pomoci vám může i obyčejná chůze, běh nebo i práce na zahradě. Jde zkrátka o to, se odreagovat. 
  • Antistresové pomůcky – první pomocí mohou být různé drobné předměty, které budete mít vždy při ruce (antistresové míčky, kamínky, malé dřevěné předměty). Jakmile pocítíte záchvěvy napětí, vezměte je do ruky, otáčejte je v dlani či hlaďte. Tyto pomůcky nám pomohou odpoutat se od akutního návalu ochromujících emocí a my získáme odstup a čas na zdravou reakci.

Vědomí smrtelnosti dává životu smysl

Nádorové onemocnění je velkým zásahem do života, a to nejen pro nemocného, ale i pro jeho okolí. Přesto skrze něj můžeme mnohé věci pochopit a případně změnit. Navíc, uvědomění si, že ještě dýchám, jsem se svými blízkými a mohu to či ono, nám může dodat energii, tolik potřebnou k onkologické léčbě.

Naděje by měla být tím, co ovládá naši budoucnost. Zároveň nás pocit smrtelnosti pravděpodobně naučí říkat věci hned, neodkládat je na potom, až se to bude hodit. Zjistíme, že jsme citlivější k lidem i situacím okolo sebe a často se i minulost začne prosvětlovat pochopením a smířením, což neznamená nutně souhlas.

Na plánování není nic špatného, naopak je pro život v mnoha situacích, a to včetně onkologické léčby, zcela nezbytné, ale pro samé zkušenosti a jejich vyhodnocování bychom neměli zapomínat žít právě teď. Slovy jednoho mudrce: „Minulost už není. Budoucnost ještě není. Jediné, co máme k dispozici, je přítomnost.“

Čím snížit riziko návratu rakoviny

Přesto, že léčba proběhla úspěšně, boj s rakovinou ještě není u konce. U mnoha nádorů totiž hrozí riziko návratu. Zamezit recidivě sice nejde, existují ale postupy, které nebezpečí relapsu alespoň výrazně sníží. Jsou to:

  • Zdravý životní styl, založený na vyváženém jídelníčku, optimálním pitném režimu a dostatku pohybu.
  • Posilování imunitního systému, neboť právě ten dokáže nové nádorové bujení odvrátit.
  • Vyvarování se alkoholu a kouření, a to i pasivnímu. Oba tyto zlozvyky totiž riziko recidivy výrazně zvyšují.
  • Preventivní prohlídky a okamžité řešení sebemenších podezřelých projevů organismu.
  • Naopak není vhodné užívat doplňky stravy proti rakovině, o kterých se předem nedomluvíte se svým lékařem. Mnoho takových přípravků sice hlásá, že působí proti vzniku a návratu nádorů, jejich skutečné působení na organismus je ale přinejmenším sporné a většina z nich organismus, který je pak musí složitě vylučovat, spíš zatíží. Pokud budeme jíst vyváženou stravu, naše tělo si z ní vezme vše potřebné.
Facebook

Nejnovější články

Adoptivní buněčná terapie

Buněčná terapie – naděje na úspěšnou léčbu rakoviny

Buněčná imunita a jak ji posílit

Buněčná imunita – jak souvisí s rakovinou a čím ji posílit

typické příznaky rakoviny

Typické příznaky rakoviny a jak je nepodcenit