Jak zvládnout život po rakovině: 7 tipů

Poradíme vám, jak se vypořádat s emocemi, na co si dát pozor a na co se naopak zaměřit, aby byl váš život po rakovině stejně spokojený jako před ní.

jak zvládnout život po rakovině

Rakovina a statistická data

Během života postihne nádorové onemocnění v některé své formě každého 3 obyvatele České republiky. V roce 2017 bylo v ČR diagnostikováno zhoubné onemocnění zhruba u 600.000 lidí s tím, že cca 27 tisíc pacientů své nemoci podlehlo.

Statistická křivka má stále stoupající tendenci. Důvodů je pro to hned několik:

  • Lékařská péče se neustále zlepšuje, tudíž se jako populace dožíváme stále vyššího věku, přičemž právě vysoký věk je jedním z hlavních rizikových faktorů vzniku rakoviny. Jednoduše řečeno, zatímco v minulosti bychom zemřeli dříve, než by se u nás nádor stihl objevit, teď se ho dožijeme.
  • Kvalita diagnostiky – díky ní je možné odhalit nádory ve stádiích, jež byla v minulosti nerozpoznatelná i pro lékaře. 
  • Nezdravý životní styl, zejména pak nadváha, obezita, sedavý způsob života a nevhodná strava.
  • Znečištěné životní prostředí, kdy jsme nuceni dýchat městský vzduch plný částic těžkých kovů a dalších pro tělo toxických látek.

7 tipů, jak zvládnout život po rakovině

Dobrou zprávou je, že stále více lidí se po nádorovém onemocnění může vrátit do běžného života. To ovšem neznamená, že překonání nemoci je snadné a návrat bezproblémový. Poradíme vám, jak to zvládnout co nejefektivněji:

1. Žijme přítomností

Rádi vzpomínáme na krásné chvíle nebo se naopak na něco pěkného těšíme. Bohužel více než s pozitivními myšlenkami pracujeme s těmi, co v nás vyvolávají tíseň a strach, v tomto případě často strach z návratu rakoviny. Z minulosti se sice můžeme poučit a přenést toto ponaučení do budoucna, ani jeden z těchto časových úseků však nemůžeme tak docela ovlivnit. Jediné, co je v naší moci, je umění prožít chvíli, ve které se právě nacházíme. Jak na to, vám poradíme zde. Soustřeďme se na ni a užívejme si ji. Teď je ta správná chvíle na plnění vlastních snů a drobných radostí.

2. Zužitkujme zkušenosti

Spolu s nemocí získáme řadu zkušeností a pravděpodobně přijdeme na mnoho zásadních zjištění, při nichž si uvědomíme, co je pro nás opravdu důležité. Možná také objevíme nové přátele a naopak o některé lidi ve svém okolí přijdeme. Někdo dává přednost razantním změnám, jiný zase aplikuje nově nabyté poznatky pozvolně. V obou případech je správné považovat konec nemoci za dobrou startovací čáru pro začátek nového života.

3. Pečujme o imunitní systém

Správně fungující imunitní systém je absolutním základem našeho zdraví. Brání naše tělo před útoky vnějších patogenů a zároveň pečuje o vnitřní prostředí organismu. Jednou z funkcí imunity je totiž i likvidace zmutovaných buněk, které mohou vytvořit nádor. Dlouhodobě oslabený imunitní systém je nejen jedním z faktorů vzniku rakoviny, ale také zvyšuje riziko jejího návratu. Onkologická léčba navíc imunitní systém oslabuje, a tak je nutné mu věnovat náležitou podporu, například formou kvalitních doplňků stravy.

4. Zdravý životní styl pomáhá

Alfou a omegou pro náš nový život po rakoivně je pestrá a vyvážená strava s dostatkem tělu prospěšných látek, pravidelný pohyb, ideálně na čerstvém vzduchu, dostatečný odpočinek a minimalizace dopadu stresu. Zejména po onkologické léčbě můžeme pociťovat více únavy než dříve. Teď ale není radno se tento stav snažit překonat a naopak je na místě si dopřát maximum odpočinku, kdykoli to potřebujeme.

5. Zdravá psychika je zázračná

Emoce, jako je strach, obavy nebo úzkost, jsou sice přirozenou součástí naší psychické výbavy, bohužel ale v těle vytváří prostředí, které může proces regenerace a návrat do běžného života výrazně zpomalit. Zbavit se jich není vůbec jednoduché, ale jde to. Pomáhá, když o svém zdravotním stavu komunikujeme, ať už s blízkou osobou nebo s terapeutem. Zároveň je vhodné temné myšlenky rozptylovat příjemnými zážitky, koníčky, cestováním nebo čímkoli jiným, co nám dělá radost.

6. Pozor na kouření a alkohol

Život po rakovině, kouření a nadměrná konzumace alkoholu jednoduše nejdou dohromady. Tyto dva rizikové faktory mají negativní dopad mají i na zdravé jedince a o vyléčených onkologických pacientech to platí dvojnásob. Například kouření zvyšuje riziko vzniku rakoviny o více než 40 %. 

7. Nezanedbávejme prevenci

Nemoc nás zpravidla naučí znát poměrně důkladně své tělo. Víme, co nám dělá dobře, co naopak špatně a mnohem lépe teď poznáme, když něco není v pořádku. Zůstaňme takto vnímaví i nadále a veškeré nestandardní projevy řešme včas. Zároveň nezanedbávejme preveci, protože včasná diagnostika je jedním z hlavních pilířů úspěšné léčby a vzhledem k tomu, že už se u nás jednou nádor objevil, je tu i riziko, že se vrátí.

Facebook

Nejnovější články

Adoptivní buněčná terapie

Buněčná terapie – naděje na úspěšnou léčbu rakoviny

Buněčná imunita a jak ji posílit

Buněčná imunita – jak souvisí s rakovinou a čím ji posílit

typické příznaky rakoviny

Typické příznaky rakoviny a jak je nepodcenit