01. srpen 2018

Zdraví ze zahrady

Zdraví je základním stavebním kamenem kvality našeho života. Pokud je naše zdraví (tělesné i duševní) v pořádku, zažíváme pocity spokojenosti. Potká-li nás nemoc, oslabí zpravidla nejprve naše tělo, a pokud se jedná o vážné onemocnění, například rakovinu, zasáhne i naši psychiku. Je pak na nás, jakým způsobem své zdraví podpoříme. Nejrychlejší cestou je sáhnout do přírody, která je všude kolem nás. Zahrada, zejména v létě, je plná pokladů, které jsou pro naše zdraví doslova elixírem života. Jejich síla je i v tom, že působí jako skvělá prevence, a to i recidivy!

Obrázek

Jahody - jsou skvělým zásobníkem vitamínu C (obsahují ho víc než například pomeranče), a tím dokážou podpořit naši imunitu (slouží jako prevence nachlazení či onemocnění močových cest), obsahují velké množství minerálů a též kyselinu šťavelovou. Mají výrazné protizánětlivé účinky a díky obsahu vlákniny podporují trávení. Milovníci bělostných úsměvů by měly zbystřit, neboť díky kyselině jablečné, kterou též obsahují, dokáží vybělit úsměv. Jahody podporují i sexuální touhu.

Třešně - jsou malým zázrakem podporujícím zdraví. Mezi nejznámější látky, které obsahují, patří vitamíny B, C, a E, kyselina listová (podporuje krvetvorbu), vápník, železo a draslík. Třešně pomáhají s očistou organismu (= vyplavují z těla nečistoty), mají silně protizánětlivé účinky (hlavně jejich šťáva obsahující antokyaniny), působí antivirově i antibakteriálně a pomáhají bojovat s volnými radikály. Jako bonus potlačují stárnutí a ulevují od bolesti při revmatu. Látka perillyl alkohol pomáhá šíření rakoviny (zejména tlustého střeva, žaludku či jater).

Jablka - první pravidlo zní - neloupat, neboť mnoho cenných látek (a vláknina) se nachází těsně pod slupkou jablka. Mezi zdraví prospěšné látky obsažené v jablku patří vápník, hořčík, vitamín C, zdravý cukr fruktóza a pektin. Pomáhají při chřipce, nachlazení, tlumí horečku a kašel. Pozitivní vliv mají i na trávení. Podle některých studií má jablko dokonce protirakovinné účinky (i díky flavonoidům) a snižuje riziko srdečních chorob. Skvělý je i jablečný ocet, který má dezinfekční a antiparazitické účinky, upravuje krevní tlak, hubí v těle bakterie a kvasinky, čistí ledviny, zlepšuje trávení, zrychluje metabolismus a pomáhá bojovat s chronickou únavou.

Meruňky - jsou velkým zdrojem vitamínů, zejména ze skupiny B, které pomáhají s léčbou chudokrevností, dodávají energii (resp. snižují únavu) a též regulují hladinu cholesterolu. Podle vědeckých poznatků pomáhá jadérko z pecky (obsahující vitamín B17) zamezit vzniku i šíření rakoviny (jeho denní dávka však musí být velmi nízká, ve větším množství má spíše negativní dopad). Dalšími potravinami, které obsahují vitamín B17, jsou švestky, trnky, třešně, broskve, lněná semínka či semínka jablek.

Cuketa - nenáročná rostlina, která v sobě kromě vitamínů A, B a C skrývá , také karoteny, minerály (vápník, železo, draslík, hořčík) a vlákninu. Ovlivňuje naše zdraví jako celek, působí antibakteriálně, dodává tělu energii, pomáhá s detoxikací, trávením, posiluje svaly a srdce, uklidňuje a působí proti stresu. Navíc zlepšuje činnost mozku.

Okurka - pomáhá s očistou organismu (ulevuje zejména ledvinám), podporuje činnost jater, omlazuje a hydratuje naši pokožku, posiluje zuby, nehty a vlasy. Podporuje naši imunitu a harmonizuje krevní tlak. Najdeme v ní komplex vitamínů A, B, C, mangan, vápník a bór.

Rajčata - díky betakarotenu a vitamínu C působí jako prevence infekcí. Obsahují také antioxidant lykopen, který v těle zabraňuje růstu všech druhů nádorů, je tedy i prevencí onkologických onemocnění či jejich recidivy. Výhodou lykopenu je, že se neničí tepelnou úpravou, jeho koncentrace se naopak zvyšuje. Rajčata navíc účinně působí proti vysokému krevnímu tlaku, pomáhají udržet zdravé kosti a též zdravé oči. Protože jsou i zdrojem vitamínu K, působí také jako prevence krevních sraženin.

Rybíz - trochu kyselý, ale velice zdravý, a to jak červený, tak i černý a bílý. Důležité je ho však sníst bezprostředně po utrhnutí, aby obsahoval co nejvíce zdraví prospěšných látek (zvlášť vitamínu C či karotenů). Podporuje imunitní systém, snižuje dopad stresu na náš organismus (právě díky vitamínu C) a dodává tělu energii.

Kořenová zelenina (mrkev, celer a petržel). Mrkev posiluje imunitu, chrání před UV zářením a podporuje růst vlasů, působí ale i jako prevence rakoviny (zejména plic). Celer je výbornou první pomocí proti zácpám, má silné detoxikační účinky, snižuje riziko rakoviny žaludku a tračníku a navíc snižuje bolest kloubů. Hovoří se o něm jako o účinném afrodiziaku. Petržel snižuje krevní tlak, posiluje funkci ledvin a pomáhá ulevit od menstruační bolesti. Díky chlorofylu čistí krev a vytváří nové červené krvinky (zvyšuje hojivé účinky těla).

Červená řepa - díky velkému množství betakarotenu, vitamínů B, E a minerálů (včetně jódu) působí velmi pozitivně na naši krvetvorbu, posiluje vlasy, zrak i imunitní systém jako celek. Prostřednictvím rutinu navíc pomáhá zpevňovat cévní stěny a díky betainu chrání proti rakovině.

Pokud se potýkáte s dlouhodobým onemocněním, závažnější chorobou nebo patříte do rizikové zdravotní skupiny, je vhodné kromě vitamínů, minerálů a stopových prvků z přírody využít i doplňky stravy, které vašemu tělu pomohou posílit imunitní systém i regenerovat buňky. Takovým přípravkem může být i ryze přírodní český preparát Ovosan, jehož účinná složka je tvořena z vaječných žloutků.

Soubory cookies nám pomáhají poskytovat, chránit a zlepšovat naše služby. Prohlížením tohoto webu s jejich používáním souhlasíte. Další informace